De Dam als Plaats van Herinnering
1870-1879

1870   Oprichting Sociëteit De Groote Club.

1872 - 1 april   Historische optocht ter herdenking van de inneming van Den Briel, net als in 1863 met een Grieks tempelfront van 24 m hoogte voor het paleis. Voltooiïng van De Groote Club op de hoek van de Kalverstraat en de Paleisstraat, naar ontwerp van I. Gosschalk en H.J. van den Brink.
 
1874 - 11-13 mei   Viering van het 25-jarig regeringsjubileum van koning Willem III. Triomfpoort op de Dam naar ontwerp van J.L. Springer.
 
1875 - 3 juni   Ingebruikname van de eerste paardentramlijn door de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij (AOM), die de Plantage met het Leidseplein verbond.
 
1878 - juni   Plaatsing van een bloedrode kiosk op de Dam door J. Bles, winkelier aan de Brouwersgracht.
 
1879 - april   Bezoek aan Amsterdam van koning Willem III en diens nieuwe echtgenote Emma. Albert Greiner maakt een serie van tien foto’s van de feestversieringen in een oplage van 25 exemplaren.
Chronologie
Uitgelicht
Nationaal Monument

Na een lange voorgeschiedenis werd op het voormalige Damplantsoen op 4 mei 1956 eindelijk het definitieve monument onthuld. De opdracht hiertoe was al in januari 1947 – dus negen jaar eerder – officieus verstrekt aan de beeldhouwer John Raedecker. De

5 beelden
Straathandel en -theater

 

Als locatie van de Waag, de vismarkt en de nabij gelegen beurs van Hendrick de Keyser had de Dam eeuwenlang een centrale handelsfunctie. Deze belangrijke economische rol werd later bevestigd door de beurs van Zocher, de Groote en Industrieele Club.

5 beelden
Gebouw Industria

Ooit was de zogeheten Vijgendam een druk bezochte winkelstraat, die aan de noordzijde achter het Commandantshuis werd afgesloten door een blok huizen met twee poortjes als toegang tot de vismarkt. Kort na verplaatsing van deze Vismarkt naar de Gelderse Kade

4 beelden
Meer beeldverhalen
Peek & Cloppenburg

Dit maat- en confectiebedrijf had zijn eerste zaak in 1869 in Rotterdam gevestigd. Van 1914-1917 liet het naar ontwerp van architect A.J. Jolink aan de zuidzijde van de Dam een enorm pand bouwen tussen het Rokin en de Kalverstraat. Hiervoor → Lees verder

4 beelden
Groote Club

Vanaf het laatste kwart van de achttiende eeuw werden in Amsterdam en elders in Nederland talloze genootschappen en sociëteiten opgericht. Naast een ontmoetingsfunctie, vormden kennisuitwisseling over cultuur, wetenschap en soms ook politiek een belangrijk doel van dit soort genootschappen. In → Lees verder

5 beelden
Transportknooppunt

Eeuwenlang was de Dam een centraal overslag- en transportknooppunt in de stad. Niet alleen voor het goederen-, maar ook voor het personenvervoer. Wat het eerste betreft was het middelste pand tussen het Damrak en de Nieuwendijk lange tijd een belangrijke → Lees verder

5 beelden