De Dam als Plaats van Herinnering
1930-1939

1930 - 1 januari   Conform een Raadsbesluit van 1926 wordt het bruikleen van het Raadhuis als Koninklijk Paleis beëindigd.

1931   Instelling van een (tweede) Paleis-Raadhuiscommissie door de stad Amsterdam.

1933   Sloop van de restanten van café De Bisschop op de hoek van de Dam en het Damrak.

1934   Voltooiïng nieuwbouw naar ontwerp van architect Jan Gratama op de plek van het voormalige café De Bisschop.

1934 - 1 december   Eerste officiële intocht van Sinterklaas.

1936   De Nederlandse Staat koopt het raadhuis voor 10 miljoen gulden van de stad Amsterdam.

1936 - 17 september   Verloving van prinses Juliana en prins Bernhard.

1937   Uitbreiding van de Bijenkorf aan de kant van de Beursstraat naar ontwerp van architect D. Brouwer.

1938 - 6 september   Aubade bij het  40-jarig regeringsjubileum van koningin Wilhelmina. Bernard F. Eilers maakt hier kleurenfoto’s van.

1939   Niet gerealiseerd ontwerp van architect W.M. Dudok voor een kantoorgebouw ‘Het Huis 1845’ op het Midden-Damterrein.

Chronologie
Uitgelicht
Transportknooppunt

Eeuwenlang was de Dam een centraal overslag- en transportknooppunt in de stad. Niet alleen voor het goederen-, maar ook voor het personenvervoer. Wat het eerste betreft was het middelste pand tussen het Damrak en de Nieuwendijk lange tijd een belangrijke

5 beelden
Naatje

Op 27 augustus 1856 werd in aanwezigheid van koning Willem III midden voor het Koninklijk Paleis het ‘Monument ter Herinnering aan den Volksgeest van 1830-1831’ onthuld. Initiatiefnemer was de in 1853 opgerichte Vereeniging Het Metalen Kruis van oud-strijders tijdens de

6 beelden
Straatmeubilair

Straatmeubilair heeft over het algemeen een veel kortere levensduur dan gebouwen. Wat de Dam betreft is er één uitzondering op deze stelregel. Op 13 november 1840 meldde het Algemeen Handelsblad dat – in verband met de aanstaande inhuldiging van koning

6 beelden
Meer beeldverhalen
Transportknooppunt

Eeuwenlang was de Dam een centraal overslag- en transportknooppunt in de stad. Niet alleen voor het goederen-, maar ook voor het personenvervoer. Wat het eerste betreft was het middelste pand tussen het Damrak en de Nieuwendijk lange tijd een belangrijke → Lees verder

5 beelden
Bebouwingsgeschiedenis

De meest beeldbepalende en blijvende stedenbouwkundige verandering op de Dam was de bouw van het nieuwe stadhuis, dat  tussen 1648 en 1655 naar ontwerp van Jacob van Campen verrees. Hiervoor werd een groot aantal panden gesloopt en kwam de Nieuwe → Lees verder

5 beelden
Groote Club

Vanaf het laatste kwart van de achttiende eeuw werden in Amsterdam en elders in Nederland talloze genootschappen en sociëteiten opgericht. Naast een ontmoetingsfunctie, vormden kennisuitwisseling over cultuur, wetenschap en soms ook politiek een belangrijk doel van dit soort genootschappen. In → Lees verder

5 beelden