1880 - 31 augustus Geboorte van prinses Wilhelmina. Uitbreiding van café-restaurant Krasnapolsky aan de Warmoesstraat 181-183 naar ontwerp van architect G.B. Salm.
1881 - 1 juni De ‘Nederlandsche Bell Telephoon Maatschappij’ (NBTM) opent de eerste Nederlandse telefoondienst met een centrale op de zolder van De Groote Club, aanvankelijk met 49 abonnees.
1883 Verzoeningsbezoek van het Belgische koningspaar Leopold II en koningin Marie-Henriëtte.
1883 - 14 juni Opening van Hotel Krasnapolsky aan de Warmoesstraat 177-179 naar een ontwerp van J.F. Henkenhaf en F. Ebert.
1886 Voltooiïng van nieuwbouw op de linkerhoek van de Nieuwendijk en de Dam naar ontwerp van architect G.W. Bixseboxse.
1886 - 6 november Officiële opening van Magazijn Nederland van architect W. Langhout Gzn. op de rechterhoek van de Nieuwendijk en de Dam.
1889 Aprilfeesten ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van koning Willem III.
Beginnend met een bezoek van de Duitse keizer Wilhelm II en zijn echtgenote keizerin Auguste Victoria van 1-3 juli 1891 hebben er sindsdien 65 staatsbezoeken plaatsgevonden.
Nagenoeg bij elk van deze officiële bezoeken van bevriende staatshoofden hebben het Koninklijk Paleis en
De geschiedenis van het straatdraaiorgel of pierement voert terug tot circa 1850, toen de Italiaan Ludovico Gavioli in Parijs begon met de vervaardiging van kleine straatdraaiorgels. De ontwikkeling ervan kreeg in 1892 een belangrijke impuls door het patent op het
Voor iedere organisator van een demonstratie of manifestatie is de Dam de uitgelezen plek. Met de vereiste politievergunningen wordt echter spaarzaam omgesprongen. Een van de meest memorabele manifestaties was ongetwijfeld het door de gemeente Amsterdam georganiseerde lawaaiconcert in de avond
De meeste mensen die de Dam kennen, veronderstellen dat dit plein in haar lange geschiedenis slechts één monument heeft gekend: het Nationaal Monument. Weinigen beseffen dat er twee voorlopers waren, dat ‘Naatje’ ooit op de Dam prijkte en dat er → Lees verder
Vanaf het begin van de vorige eeuw was de verkeerscirculatie op de Dam een steeds terigkerend onderwerp in de gemeentelijke politiek. In 1907 resulteerde dit in een gezamenlijk door de Maatschappij ter Bevordering der Bouwkunst, het Genootschap Architectura et Amicitiae → Lees verder
De geschiedenis van het straatdraaiorgel of pierement voert terug tot circa 1850, toen de Italiaan Ludovico Gavioli in Parijs begon met de vervaardiging van kleine straatdraaiorgels. De ontwikkeling ervan kreeg in 1892 een belangrijke impuls door het patent op het → Lees verder