1890 - 23 november Overlijden van koning Willem III en regentschap van koningin-moeder Emma over de jeugdige prinses Wilhelmina.
1891 Vijfdelig panorama van de Dam door Jacob Olie
1891 - 26 mei Bezoek aan Amsterdam van HM koningin Emma als regentes.
1891 - 1-3 juli Staatsbezoek van de Duitse keizer Wilhelm II en keizerin Auguste Victoria. Om ruimte te maken voor een muzikale militaire parade drijft de politie de toegestroomde menigte hardhandig uiteen. Dit incident is als het ‘taptoeschandaal’ de geschiedenis ingegaan.
1893 De poppenkast verschijnt op de Dam.
1893 - 6 september Inhuldiging van koningin Wilhelmina.
1899 Voltooiïng nieuwbouw café Bisschop op de hoek van de Dam en het Damrak, bijgenaamd ‘de vulkachel’ omdat de tweede en derde verdieping bij avond rossig licht uitstraalden. Het café sloot zijn deuren in 1926.
Nederland is het enige land in Europa dat op twee afzonderlijke, maar opeenvolgende data in mei de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdenkt en de bevrijding viert. De datum van de bevrijdingsdag voert terug op de dag van de Duitse
In 1826 kreeg het voormalige hotel De Rijnstroom aan de Warmoesstraat een nieuwe functie als sigarenmagazijn van de jeugdige P.G.C. Hajenius uit Doesburg. Ruim veertig jaar later moest dit pand worden gesloopt om ruimte te maken voor de verbreding van
Het Koninklijk Paleis is de officiële residentie van de koning of koningin in de hoofdstad. Omdat de Oranjes niet in Amsterdam woonden of werkten, bestond decennialang de traditie van een meerdaags officieel bezoek aan de hoofdstad. Dit begon in de
Eeuwenlang was de Dam een centraal overslag- en transportknooppunt in de stad. Niet alleen voor het goederen-, maar ook voor het personenvervoer. Wat het eerste betreft was het middelste pand tussen het Damrak en de Nieuwendijk lange tijd een belangrijke → Lees verder
De gedocumenteerde geschiedenis van deze tweede parochiekerk in Amsterdam gaat terug tot 15 november 1408, de datum van de stichtingsbrief door de bisschop van Utrecht. De locatie was een boomgaard die voor de bouw werd geschonken door Willem Eggert, naar → Lees verder
Vanaf het begin van de vorige eeuw was de verkeerscirculatie op de Dam een steeds terigkerend onderwerp in de gemeentelijke politiek. In 1907 resulteerde dit in een gezamenlijk door de Maatschappij ter Bevordering der Bouwkunst, het Genootschap Architectura et Amicitiae → Lees verder