De Dam als Plaats van Herinnering
1900-1909

1900   Na overname van de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij (AOM) door de Gemeentetram Amsterdam (GTA) worden 12 van de 13 tramlijnen geëlektrificeerd.

1901 - 5 maart   Bezoek aan Amsterdam van koningin Wilhelmina en prins Hendrik ter gelegenheid van hun huwelijk.

1903   Afbraak van de Beurs van J.D. Zocher

1903 - 28 mei   Officiële opening van de beurs van Berlage.

1903   De eerste elektrische tram doet zijn intrede op de Dam.

1904 - 26 september   Bezoek aan Amsterdam van koningin Wilhemina en prins Hendrik.

1907   Door het stadsbestuur wordt een prijsvraag uitgeschreven ter verbetering van de verkeerscirculatie rond de Dam en verbetering van de bebouwing. Het ontwerp van architect J.M. van der Mey werd bekroond, maar niet uitgevoerd.

1907   Restauratie van de Nieuwe Kerk onder leiding van C.B. Poshumus Meijjes.

1907 - 2 mei   Naatje op de Dam verliest een arm.

1907 - 12-14 december   Staatsbezoek van de Duitse keizer Wilhelm II aan Amsterdam.

1909   Vestiging van een tijdelijk verkooplokaal van de Bijenkorf op het vrijgekomen Beursterrein.

Chronologie
Uitgelicht
Naatje

Op 27 augustus 1856 werd in aanwezigheid van koning Willem III midden voor het Koninklijk Paleis het ‘Monument ter Herinnering aan den Volksgeest van 1830-1831’ onthuld. Initiatiefnemer was de in 1853 opgerichte Vereeniging Het Metalen Kruis van oud-strijders tijdens de

6 beelden
Straatnaamgeving

De Dam bestaat in feite uit twee gedeelten: een westelijk deel voor het huidige Koninklijk Paleis – dat vroeger kleiner was dan nu en tot het midden van de 16de eeuw de Plaetse heette – en een oostelijk deel dat

1 beeld
Straatdraaiorgels

De geschiedenis van het straatdraaiorgel of pierement voert terug tot circa 1850, toen de Italiaan Ludovico Gavioli in Parijs begon met de vervaardiging van kleine straatdraaiorgels. De ontwikkeling ervan kreeg in 1892 een belangrijke impuls door het patent op het

3 beelden
Meer beeldverhalen
Koninklijk Paleis | Stadhuis

De eerste 17de eeuwse stappen voor de bouw van een nieuw stadhuis dateren van 1639. Aanleiding daartoe was het min of meer op dezelfde plek gelegen, ernstig in verval geraakte en uit meerdere gebouwen bestaande stadhuis – waarvan de kern → Lees verder

7 beelden
Café Bisschop | ABN AMRO

Het in 1934 voltooide bakstenen pand op de hoek van de Dam en het Damrak van architect Jan Gratama, kent een lange voorgeschiedenis. Eerdere bebouwing op de deze locatie werd voor 1563 ’t Suykerhuis genoemd; daarna het huis Sint Nicolaes → Lees verder

5 beelden
Peek & Cloppenburg

Dit maat- en confectiebedrijf had zijn eerste zaak in 1869 in Rotterdam gevestigd. Van 1914-1917 liet het naar ontwerp van architect A.J. Jolink aan de zuidzijde van de Dam een enorm pand bouwen tussen het Rokin en de Kalverstraat. Hiervoor → Lees verder

4 beelden