1900 Na overname van de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij (AOM) door de Gemeentetram Amsterdam (GTA) worden 12 van de 13 tramlijnen geëlektrificeerd.
1901 - 5 maart Bezoek aan Amsterdam van koningin Wilhelmina en prins Hendrik ter gelegenheid van hun huwelijk.
1903 Afbraak van de Beurs van J.D. Zocher
1903 - 28 mei Officiële opening van de beurs van Berlage.
1903 De eerste elektrische tram doet zijn intrede op de Dam.
1904 - 26 september Bezoek aan Amsterdam van koningin Wilhemina en prins Hendrik.
1907 Door het stadsbestuur wordt een prijsvraag uitgeschreven ter verbetering van de verkeerscirculatie rond de Dam en verbetering van de bebouwing. Het ontwerp van architect J.M. van der Mey werd bekroond, maar niet uitgevoerd.
1907 Restauratie van de Nieuwe Kerk onder leiding van C.B. Poshumus Meijjes.
1907 - 2 mei Naatje op de Dam verliest een arm.
1907 - 12-14 december Staatsbezoek van de Duitse keizer Wilhelm II aan Amsterdam.
1909 Vestiging van een tijdelijk verkooplokaal van de Bijenkorf op het vrijgekomen Beursterrein.
De in 1611 geopende beurs van Hendrick de Keyser was gebouwd over het gedeelte van de Amstel dat door demping (1933-1937) nu het Rokin vormt. Nog geen twee maanden na het raadsbesluit tot sloop vanwege bouwvalligheid werd op 3 maart
Direct na de bevrijding werd het Damplantsoen door velen gezien als de ideale locatie voor een Nationaal Monument ter herdenking van de oorlogsslachtoffers. Dit plantsoen besloeg sinds 1925 een groot deel van de oostzijde van het plein. Al snel na de
Aan de zuid-westzijde van de Dam staat tussen de Kalverstraat en het Rokin sinds 1917 Peek & Cloppenburg. Voor de bouw van deze kolos vielen meerdere panden onder de slopershamer. Een van de meest prominente panden stond ooit op de
Op 27 augustus 1856 maakte Pieter Oosterhuis tijdens de onthulling van ‘Naatje’ de oudst bekende foto van de Dam. Hiervoor had hij zich geposteerd op een van de bovenverdiepingen van het Koninklijk Paleis. Vanaf dit hoge punt maakte hij met → Lees verder
In de tweede helft van de 19de eeuw werden veel Nederlandse ondernemingen gedreven door buitenlanders. Een van hen was Adolf Wilhelm Krasnapolsky (1834-1912), de stichter van het gelijknamige hotel – of in de wandeling kortweg ‘Kras’. Hij was aanvankelijk werkzaam → Lees verder
Na een lange voorgeschiedenis werd op het voormalige Damplantsoen op 4 mei 1956 eindelijk het definitieve monument onthuld. De opdracht hiertoe was al in januari 1947 – dus negen jaar eerder – officieus verstrekt aan de beeldhouwer John Raedecker. De → Lees verder














