1900 Na overname van de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij (AOM) door de Gemeentetram Amsterdam (GTA) worden 12 van de 13 tramlijnen geëlektrificeerd.
1901 - 5 maart Bezoek aan Amsterdam van koningin Wilhelmina en prins Hendrik ter gelegenheid van hun huwelijk.
1903 Afbraak van de Beurs van J.D. Zocher
1903 - 28 mei Officiële opening van de beurs van Berlage.
1903 De eerste elektrische tram doet zijn intrede op de Dam.
1904 - 26 september Bezoek aan Amsterdam van koningin Wilhemina en prins Hendrik.
1907 Door het stadsbestuur wordt een prijsvraag uitgeschreven ter verbetering van de verkeerscirculatie rond de Dam en verbetering van de bebouwing. Het ontwerp van architect J.M. van der Mey werd bekroond, maar niet uitgevoerd.
1907 Restauratie van de Nieuwe Kerk onder leiding van C.B. Poshumus Meijjes.
1907 - 2 mei Naatje op de Dam verliest een arm.
1907 - 12-14 december Staatsbezoek van de Duitse keizer Wilhelm II aan Amsterdam.
1909 Vestiging van een tijdelijk verkooplokaal van de Bijenkorf op het vrijgekomen Beursterrein.
De meest beeldbepalende en blijvende stedenbouwkundige verandering op de Dam was de bouw van het nieuwe stadhuis, dat tussen 1648 en 1655 naar ontwerp van Jacob van Campen verrees. Hiervoor werd een groot aantal panden gesloopt en kwam de Nieuwe
Dit maat- en confectiebedrijf had zijn eerste zaak in 1869 in Rotterdam gevestigd. Van 1914-1917 liet het naar ontwerp van architect A.J. Jolink aan de zuidzijde van de Dam een enorm pand bouwen tussen het Rokin en de Kalverstraat. Hiervoor
Beginnend met een bezoek van de Duitse keizer Wilhelm II en zijn echtgenote keizerin Auguste Victoria van 1-3 juli 1891 hebben er sindsdien 65 staatsbezoeken plaatsgevonden.
Nagenoeg bij elk van deze officiële bezoeken van bevriende staatshoofden hebben het Koninklijk Paleis en
De in 1611 geopende beurs van Hendrick de Keyser was gebouwd over het gedeelte van de Amstel dat door demping (1933-1937) nu het Rokin vormt. Nog geen twee maanden na het raadsbesluit tot sloop vanwege bouwvalligheid werd op 3 maart → Lees verder
Tot de jaren zestig van de vorige eeuw was het bezit van een fototoestel slechts weggelegd voor kleine groepen in de samenleving. Daarom waren er overal in Nederland straatfotografen actief op locaties die veel dagjesmensen of bezoekers trokken. Tegen betaling → Lees verder
Een van de meest ingrijpende veranderingen die de Dam in het eerste kwart van de 20ste eeuw heeft doorgemaakt was de sloop van het zogenoemde Commandantshuis in 1912. Met de ingang aan de zijde van het Koninklijk Paleis stond dit → Lees verder














