De Dam als Plaats van Herinnering
1900-1909

1900   Na overname van de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij (AOM) door de Gemeentetram Amsterdam (GTA) worden 12 van de 13 tramlijnen geëlektrificeerd.

1901 - 5 maart   Bezoek aan Amsterdam van koningin Wilhelmina en prins Hendrik ter gelegenheid van hun huwelijk.

1903   Afbraak van de Beurs van J.D. Zocher

1903 - 28 mei   Officiële opening van de beurs van Berlage.

1903   De eerste elektrische tram doet zijn intrede op de Dam.

1904 - 26 september   Bezoek aan Amsterdam van koningin Wilhemina en prins Hendrik.

1907   Door het stadsbestuur wordt een prijsvraag uitgeschreven ter verbetering van de verkeerscirculatie rond de Dam en verbetering van de bebouwing. Het ontwerp van architect J.M. van der Mey werd bekroond, maar niet uitgevoerd.

1907   Restauratie van de Nieuwe Kerk onder leiding van C.B. Poshumus Meijjes.

1907 - 2 mei   Naatje op de Dam verliest een arm.

1907 - 12-14 december   Staatsbezoek van de Duitse keizer Wilhelm II aan Amsterdam.

1909   Vestiging van een tijdelijk verkooplokaal van de Bijenkorf op het vrijgekomen Beursterrein.

Chronologie
Uitgelicht
Damplantsoen

Vanaf het begin van de vorige eeuw was de verkeerscirculatie op de Dam een steeds terigkerend onderwerp in de gemeentelijke politiek. In 1907 resulteerde dit in een gezamenlijk door de Maatschappij ter Bevordering der Bouwkunst,  het Genootschap Architectura et Amicitiae

5 beelden
Mausoleum

Direct na de bevrijding werd het Damplantsoen door velen gezien als de ideale locatie voor een Nationaal Monument ter herdenking van de oorlogsslachtoffers. Dit plantsoen besloeg sinds 1925 een groot deel van de oostzijde van het plein. Al snel na de

4 beelden
Koninklijke inhuldigingen

In Nederland wordt een nieuwe koning niet gekroond, maar ingehuldigd. Het nieuwe staatshoofd is in functie zodra zijn voorganger overlijdt of troonsafstand doet. Daarna moet hij volgens de grondwet zo snel mogelijk worden beëdigd. Grondwettelijk dient dit  plaats te vinden

4 beelden
Meer beeldverhalen
Koninklijk Paleis | Stadhuis

De eerste 17de eeuwse stappen voor de bouw van een nieuw stadhuis dateren van 1639. Aanleiding daartoe was het min of meer op dezelfde plek gelegen, ernstig in verval geraakte en uit meerdere gebouwen bestaande stadhuis – waarvan de kern → Lees verder

7 beelden
Straatdraaiorgels

De geschiedenis van het straatdraaiorgel of pierement voert terug tot circa 1850, toen de Italiaan Ludovico Gavioli in Parijs begon met de vervaardiging van kleine straatdraaiorgels. De ontwikkeling ervan kreeg in 1892 een belangrijke impuls door het patent op het → Lees verder

3 beelden
Momentfotografie

Het medium fotografie leende zich door relatief lange belichtingstijden in de 19de en begin 20ste eeuw beter voor het vastleggen van stilstaande objecten zoals gebouwen, dan voor het documenteren van de menselijke handel en wandel op straat. Zo schreef de → Lees verder

3 beelden