1900 Na overname van de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij (AOM) door de Gemeentetram Amsterdam (GTA) worden 12 van de 13 tramlijnen geëlektrificeerd.
1901 - 5 maart Bezoek aan Amsterdam van koningin Wilhelmina en prins Hendrik ter gelegenheid van hun huwelijk.
1903 Afbraak van de Beurs van J.D. Zocher
1903 - 28 mei Officiële opening van de beurs van Berlage.
1903 De eerste elektrische tram doet zijn intrede op de Dam.
1904 - 26 september Bezoek aan Amsterdam van koningin Wilhemina en prins Hendrik.
1907 Door het stadsbestuur wordt een prijsvraag uitgeschreven ter verbetering van de verkeerscirculatie rond de Dam en verbetering van de bebouwing. Het ontwerp van architect J.M. van der Mey werd bekroond, maar niet uitgevoerd.
1907 Restauratie van de Nieuwe Kerk onder leiding van C.B. Poshumus Meijjes.
1907 - 2 mei Naatje op de Dam verliest een arm.
1907 - 12-14 december Staatsbezoek van de Duitse keizer Wilhelm II aan Amsterdam.
1909 Vestiging van een tijdelijk verkooplokaal van de Bijenkorf op het vrijgekomen Beursterrein.
Naast bewaard gebleven originele afdrukken, negatieven en fotografische reproducties in boeken, tijdschriften of kranten vormen prentbriefkaarten een belangrijke bron van visuele informatie over specifieke locaties. De opkomst ervan in het laatste kwart van de 19de eeuw hing direct samen met
Direct na de Duitse capitulatie op 5 mei 1945 werden op de Dam voorbereidingen getroffen voor de viering van de bevrijding. Verschillende foto’s getuigen ervan dat voor het Koninklijk Paleis al snel een tribune en een muziektent waren opgericht. De
Het in 1934 voltooide bakstenen pand op de hoek van de Dam en het Damrak van architect Jan Gratama, kent een lange voorgeschiedenis. Eerdere bebouwing op de deze locatie werd voor 1563 ’t Suykerhuis genoemd; daarna het huis Sint Nicolaes
De meeste mensen die de Dam kennen, veronderstellen dat dit plein in haar lange geschiedenis slechts één monument heeft gekend: het Nationaal Monument. Weinigen beseffen dat er twee voorlopers waren, dat ‘Naatje’ ooit op de Dam prijkte en dat er → Lees verder
De geschiedenis van het straatdraaiorgel of pierement voert terug tot circa 1850, toen de Italiaan Ludovico Gavioli in Parijs begon met de vervaardiging van kleine straatdraaiorgels. De ontwikkeling ervan kreeg in 1892 een belangrijke impuls door het patent op het → Lees verder
De in 1611 geopende beurs van Hendrick de Keyser was gebouwd over het gedeelte van de Amstel dat door demping (1933-1937) nu het Rokin vormt. Nog geen twee maanden na het raadsbesluit tot sloop vanwege bouwvalligheid werd op 3 maart → Lees verder