De Dam als Plaats van Herinnering
1900-1909

1900   Na overname van de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij (AOM) door de Gemeentetram Amsterdam (GTA) worden 12 van de 13 tramlijnen geëlektrificeerd.

1901 - 5 maart   Bezoek aan Amsterdam van koningin Wilhelmina en prins Hendrik ter gelegenheid van hun huwelijk.

1903   Afbraak van de Beurs van J.D. Zocher

1903 - 28 mei   Officiële opening van de beurs van Berlage.

1903   De eerste elektrische tram doet zijn intrede op de Dam.

1904 - 26 september   Bezoek aan Amsterdam van koningin Wilhemina en prins Hendrik.

1907   Door het stadsbestuur wordt een prijsvraag uitgeschreven ter verbetering van de verkeerscirculatie rond de Dam en verbetering van de bebouwing. Het ontwerp van architect J.M. van der Mey werd bekroond, maar niet uitgevoerd.

1907   Restauratie van de Nieuwe Kerk onder leiding van C.B. Poshumus Meijjes.

1907 - 2 mei   Naatje op de Dam verliest een arm.

1907 - 12-14 december   Staatsbezoek van de Duitse keizer Wilhelm II aan Amsterdam.

1909   Vestiging van een tijdelijk verkooplokaal van de Bijenkorf op het vrijgekomen Beursterrein.

Chronologie
Uitgelicht
Poppenkast

De Dam kende en kent vele vormen van vermaak. Tot de oudste daarvan behoort de poppenkast, waarvan de geschiedenis tot ver in de 19de eeuw teruggaat. In 1886 kreeg Antoon A. van Hemert een eerste officiële vergunning voor de Dam

4 beelden
Monumenten en gedenktekens

De meeste mensen die de Dam kennen, veronderstellen dat dit plein in haar lange geschiedenis slechts één monument heeft gekend: het Nationaal Monument. Weinigen beseffen dat er twee voorlopers waren, dat ‘Naatje’ ooit op de Dam prijkte en dat er

7 beelden
Dodenherdenking en bevrijding

Nederland is het enige land in Europa dat op twee afzonderlijke, maar opeenvolgende data in mei de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdenkt en de bevrijding viert. De datum van de bevrijdingsdag voert terug op de dag van de Duitse

4 beelden
Meer beeldverhalen
Beurs van Zocher

De in 1611 geopende beurs van Hendrick de Keyser was gebouwd over het gedeelte van de Amstel dat door demping (1933-1937) nu het Rokin vormt. Nog geen twee maanden na het raadsbesluit tot sloop vanwege bouwvalligheid werd op 3 maart → Lees verder

4 beelden
Transportknooppunt

Eeuwenlang was de Dam een centraal overslag- en transportknooppunt in de stad. Niet alleen voor het goederen-, maar ook voor het personenvervoer. Wat het eerste betreft was het middelste pand tussen het Damrak en de Nieuwendijk lange tijd een belangrijke → Lees verder

5 beelden
Bijenkorf

Zes jaar na de sloop van de Beurs van Zocher (1903) verrees op het braakliggende terrein een tijdelijk winkelgebouw van de Bijenkorf. Dit in verband met een verbouwing van de panden aan de Nieuwendijk waar deze winkel ‘in garen en → Lees verder

4 beelden