1920 Oprichting van een ‘Comité ter verbetering van den toestand van het Damplein’ om een plantsoen te realiseren op de plek waar sinds de afbraak van het Commandantshuis in 1912 een gapend gat bestaat, omheind door een houten schutting.
1923 Viering van het 25-jarig regeringsjubileum van koningin Wilhelmina.
1924 Architect Alb. J. Kramer wint een door het gemeentebestuur uitgeschreven wedstrijd voor het ontwerp van vier monumentale lantarens, die uiteindelijk niet worden uitgevoerd vanwege overschrijding van het beschikbare budget.
1924 - 31 juli-8 okober In verband met asfaltering en verlegging van tramlijn 14 wordt de Dam afgesloten voor alle rijverkeer.
1925 - 12 september Officiële opening van het Damplantsoen waarvoor de beplanting is ontworpen door de gemeentelijke tuinarchitect J.R. Koning jr. .
1926 Gedeeltelijke sloop van het pand van café De Bisschop op de hoek van de Dam en het Damrak. Tot 1933 werd de ruïne van boven tot onder met reclame beplakt.
1929 - 21-26 oktober Edison Lichtweek.
Na de in juni 1945 in het Damplantsoen gerealiseerde erehal of het mausoleum verrees in 1947 op dezelfde locatie een Tijdelijk Nationaal Monument naar ontwerp van de architecten A. Komter en A.J. van der Steur. Het bestond uit een vier
De politie speelt van oudsher een centrale rol bij het handhaven van de openbare orde. Bij alle officiële gebeurtenissen en demonstraties op de Dam is de politie dan ook prominent aanwezig. Opmerkelijk veel foto’s werden gemaakt van agenten die – weer
Als locatie van de Waag, de vismarkt en de nabij gelegen beurs van Hendrick de Keyser had de Dam eeuwenlang een centrale handelsfunctie. Deze belangrijke economische rol werd later bevestigd door de beurs van Zocher, de Groote en Industrieele Club.
De meeste mensen die de Dam kennen, veronderstellen dat dit plein in haar lange geschiedenis slechts één monument heeft gekend: het Nationaal Monument. Weinigen beseffen dat er twee voorlopers waren, dat ‘Naatje’ ooit op de Dam prijkte en dat er → Lees verder
Eeuwenlang was de Dam een centraal overslag- en transportknooppunt in de stad. Niet alleen voor het goederen-, maar ook voor het personenvervoer. Wat het eerste betreft was het middelste pand tussen het Damrak en de Nieuwendijk lange tijd een belangrijke → Lees verder
Zes jaar na de sloop van de Beurs van Zocher (1903) verrees op het braakliggende terrein een tijdelijk winkelgebouw van de Bijenkorf. Dit in verband met een verbouwing van de panden aan de Nieuwendijk waar deze winkel ‘in garen en → Lees verder













