1920 Oprichting van een ‘Comité ter verbetering van den toestand van het Damplein’ om een plantsoen te realiseren op de plek waar sinds de afbraak van het Commandantshuis in 1912 een gapend gat bestaat, omheind door een houten schutting.
1923 Viering van het 25-jarig regeringsjubileum van koningin Wilhelmina.
1924 Architect Alb. J. Kramer wint een door het gemeentebestuur uitgeschreven wedstrijd voor het ontwerp van vier monumentale lantarens, die uiteindelijk niet worden uitgevoerd vanwege overschrijding van het beschikbare budget.
1924 - 31 juli-8 okober In verband met asfaltering en verlegging van tramlijn 14 wordt de Dam afgesloten voor alle rijverkeer.
1925 - 12 september Officiële opening van het Damplantsoen waarvoor de beplanting is ontworpen door de gemeentelijke tuinarchitect J.R. Koning jr. .
1926 Gedeeltelijke sloop van het pand van café De Bisschop op de hoek van de Dam en het Damrak. Tot 1933 werd de ruïne van boven tot onder met reclame beplakt.
1929 - 21-26 oktober Edison Lichtweek.
Vanaf het begin van de vorige eeuw was de verkeerscirculatie op de Dam een steeds terigkerend onderwerp in de gemeentelijke politiek. In 1907 resulteerde dit in een gezamenlijk door de Maatschappij ter Bevordering der Bouwkunst, het Genootschap Architectura et Amicitiae
Tot ver in de vorige eeuw was het gebruikelijk dat bijzondere festiviteiten werden begeleid door uitgebreide feestversieringen. Deze varieerden van tijdelijke triomfpoorten en versierde trams tot alle mogelijke kleinere of grotere bouwsels en feeërieke installaties. Koninklijke inhuldigingen, verlovingen, huwelijken, jubilea,
In de tweede helft van de 19de eeuw werden veel Nederlandse ondernemingen gedreven door buitenlanders. Een van hen was Adolf Wilhelm Krasnapolsky (1834-1912), de stichter van het gelijknamige hotel – of in de wandeling kortweg ‘Kras’. Hij was aanvankelijk werkzaam
Twee dagen na de Duitse capitulatie werd de bevrijding van Amsterdam alom verwacht en stroomden duizenden Amsterdammers naar de Dam. In plaats van de geallieerde hoofdtroepen bereikte echter alleen een kleine Engelse verkenningseenheid onder de vlag van het 49ste Reconnaissence → Lees verder
Tot de jaren zestig van de vorige eeuw was het bezit van een fototoestel slechts weggelegd voor kleine groepen in de samenleving. Daarom waren er overal in Nederland straatfotografen actief op locaties die veel dagjesmensen of bezoekers trokken. Tegen betaling → Lees verder
Dit maat- en confectiebedrijf had zijn eerste zaak in 1869 in Rotterdam gevestigd. Van 1914-1917 liet het naar ontwerp van architect A.J. Jolink aan de zuidzijde van de Dam een enorm pand bouwen tussen het Rokin en de Kalverstraat. Hiervoor → Lees verder













