1910 - 26 mei-2 juni Julianafeesten met een historisch-allegorische optocht.
1912 Sloop van het Commandantshuis (1775) van stadsarchitect J.E. de Witte op de Vijgendam.
1912 - 22 mei Start sloop gebouw de Groote Club.
1913 Voltooiïng van het kantoorpand op de hoek van de Dam en de Nes naar ontwerp van architect H. Elte.
1913 - 25 juli Raadsbesluit tot het verleggen van de tramsporen op de Dam, het aanbrengen van elektrische verlichting op dit plein en verwijdering van het Monument ter Herinnering aan den ‘Volksgeest van 1830-1831’.
1914 Voltooiïng van de bouw van het Polmanhuis. Afbraak van het Koninklijk College Zeemanshoop, gebouw ‘De Rijnstroom’ en tussenliggende panden voor de bouw van Peek & Cloppenburg
1914 - 7-8 april Sloop van het ‘Naatje op de Dam’.
1914 - 3 september Officiële opening van de begane grond van de Bijenkorf naar ontwerp van J.A. van Straaten jr.
1914 - 28 november Oplevering nieuwbouw de Groote Club op de rechterhoek van de Kalverstraat en de Dam van architect Th. G. Schill en een gevel naar ontwerp van D.F. Slothouwer.
1915 Voltooiïng van restaurant Polman, naar ontwerp van de gebroeders Van Gendt A. Lzn..
1916 - 8 januari Officiële opening van gebouw Industria naar ontwerp van architect Foeke Kuipers.
1917 - 11 april Officiële opening van het gebouw van Peek & Cloppenburg naar ontwerp van architect A.J. Joling.
1917 - 2 juli Aardappeloproer.
De Dam kende en kent vele vormen van vermaak. Tot de oudste daarvan behoort de poppenkast, waarvan de geschiedenis tot ver in de 19de eeuw teruggaat. In 1886 kreeg Antoon A. van Hemert een eerste officiële vergunning voor de Dam
Beginnend met een bezoek van de Duitse keizer Wilhelm II en zijn echtgenote keizerin Auguste Victoria van 1-3 juli 1891 hebben er sindsdien 65 staatsbezoeken plaatsgevonden.
Nagenoeg bij elk van deze officiële bezoeken van bevriende staatshoofden hebben het Koninklijk Paleis en
Direct na de bevrijding werd het Damplantsoen door velen gezien als de ideale locatie voor een Nationaal Monument ter herdenking van de oorlogsslachtoffers. Dit plantsoen besloeg sinds 1925 een groot deel van de oostzijde van het plein. Al snel na de
Eeuwenlang was de Dam een centraal overslag- en transportknooppunt in de stad. Niet alleen voor het goederen-, maar ook voor het personenvervoer. Wat het eerste betreft was het middelste pand tussen het Damrak en de Nieuwendijk lange tijd een belangrijke → Lees verder
Dit maat- en confectiebedrijf had zijn eerste zaak in 1869 in Rotterdam gevestigd. Van 1914-1917 liet het naar ontwerp van architect A.J. Jolink aan de zuidzijde van de Dam een enorm pand bouwen tussen het Rokin en de Kalverstraat. Hiervoor → Lees verder
Twee dagen na de Duitse capitulatie werd de bevrijding van Amsterdam alom verwacht en stroomden duizenden Amsterdammers naar de Dam. In plaats van de geallieerde hoofdtroepen bereikte echter alleen een kleine Engelse verkenningseenheid onder de vlag van het 49ste Reconnaissence → Lees verder







